Το πρότυπο WCAG , Web Content Accessibility Guidelines ορίζει τις προδιαγραφές που πρέπει να πληροί μια ιστοσελίδα έτσι ώστε να χαρακτηρίζεται ως φιλική για ΑμεΑ. Η ύπαρξη μιας τέτοιας ιστοσελίδας διευκολύνει την πρόσβαση σε ανθρώπους με ειδικές ανάγκες , οι οποίο μπορούν να πλοηγηθούν στην ιστοσελίδα με εύκολο τρόπο. Τα τελευταία χρόνια επιδοτούμενες ιστοσελίδες μέσω ΕΣΠΑ ζητάνε την συμβατότητα της ιστοσελίδας σύμφωνα με το πρότυπο WCAG 2.0.
Υπάρχουν βασικές οδηγίες για το πρότυπο WCAG 2.0 που καθορίζουν τον τρόπο για να καταστεί το περιεχόμενο του Ιστού προσβάσιμο από άτομα με αναπηρία (ΑμεΑ). Η συμμόρφωση με τις οδηγίες για την προσβασιμότητα του Περιεχομένου για τον Παγκόσμιο Ιστό της Κοινοπραξίας για τον Παγκόσμιο Ιστό (W3C) προσδιορίζεται σε τρία επίπεδα: Α, ΑΑ και ΑΑΑ. Ακολουθώντας αυτές τις οδηγίες το περιεχόμενο γίνεται εύκολα προσβάσιμο και αντιληπτό από ένα μεγάλο μέρος ατόμων με αναπηρικές δυσκολίες, συμπεριλαμβανομένων οπτικών, ακουστικών, κινητικών, γνωστικών, μαθησιακών και νευρολογικών αναπηριών, καθώς και αναπηριών ομιλίας και γλώσσας ενώ και γενικότερα το περιεχόμενο είναι πιο εύχρηστο από όλους τους χρήστες. Αναφέρουμε ενδεικτικά κάποια από τα χαρακτηριστικά που πρέπει να διέπουν μια ιστοσελίδα ώστε να ικανοποιείται το πρότυπο WCAG 2.0.
- Η ιστοσελίδα πρέπει να παρέχει εναλλακτικό κείμενο για τα στοιχεία που δεν αποτελούν κείμενο (όπως οι εικόνες)
- Να παρέχονται λεζάντες και άλλες εναλλακτικές μορφές πληροφορίας, όπου υπάρχει multimedia στοιχείο.
- Δημιουργία περιεχομένου που να μπορεί να παρουσιαστεί με διαφορετικούς τρόπους, με την χρήση ειδικών βοηθητικών τεχνολογιών, χωρίς να χάνει το νόημά του, έτσι ώστε να μπορούν να το διαβάσουν άτομα με διαφορετικού είδους αναπηρία.
- Διευκόλυνση του επισκέπτη με ειδικές ανάγκες, να ακούσει ή να δει το περιεχόμενο, όπως με την χρήση screen-reader.
- Προσβάσιμο περιεχόμενο με την χρήση μόνο πληκτρολογίου αν χρειαστεί.
- Η ιστοσελίδα πρέπει να δίνει την δυνατότητα στον επισκέπτη να επιμηκύνει τον χρόνο που έχει περιθώριο για να δει κάτι.
- Το περιεχόμενο δεν πρέπει να προκαλεί επιληπτικές κρίσεις.
- Η ιστοσελίδα πρέπει να διευκολύνει τον χρήστη με ειδικές ανάγκες να περιηγηθεί, να αναζητήσει και να βρει το περιεχόμενο που επιθυμεί.
- Το κείμενο της ιστοσελίδας πρέπει να είναι ευανάγνωστο και κατανοητό.
- Το περιεχόμενο πρέπει να λειτουργεί με προβλέψιμο και αναμενόμενο τρόπο.
- Η ιστοσελίδα πρέπει να διευκολύνει τον χρήστη να αποφεύγει ή να διορθώνει ότι λάθη τυχόν κάνει.
Οι ιστοσελίδες κατασκευασμένες με προσβασιμότητα σε ΑμεΑ, φέρουν ως επακόλουθο και κάποια πλεονεκτήματα που ωφελούν τόσο τους χρήστες όσο και την ίδια την επιχείρηση. Λόγω της απλής δομής τους είναι πολύ πιο εύχρηστες για όλους, και αρκετά πιο γρήγορες στην φόρτιση. Επίσης τα ρομποτάκια της Google την κάνουν crawl πιο εύκολα και αυτό φέρνει καλύτερα αποτελέσματα στις κατατάξεις των αποτελεσμάτων της. Η άνεση στην πρόσβαση δημιουργεί ευχαριστημένους χρήστες – οι ευχαριστημένοι χρήστες είναι ευχαριστημένοι πελάτες.
Πλέον το σύνολο των επιδοτούμενων προγραμμάτων που προκηρύσσονται θέτουν ως τυπική προϋπόθεση η επιχείρηση, να φροντίσει σχετικά με την επέκταση υποδομών, φυσικών και ηλεκτρονικών, ώστε να έχουν ευκολότερη πρόσβαση στην επιχείρηση και τις υπηρεσίες τα ΑμεΑ.